• Writer's picturefomintat

Lausunto Yle:n artikkeliin 14.03

Fenix Finland Ry:n hallitus haluaa ilmaista huolensa liittyen Ylen 14. maaliskuuta julkaisemaan verkkoartikkeliin, joka käsittelee STEA-avustusten jakautumista venäjänkielisten ja ukrainalaisten yhdistysten välillä. Olemme monikielinen suomalainen järjestö, joka keskittyy eri taustoista tulevien ihmisten tukemiseen. Vaikka suomi on virallinen kieli, käytämme toiminnassamme sitä kieltä, joka parhaiten palvelee kohderyhmäämme.

STEA:n rahoittama Hyvinvoiva Mieli -hanke on tuorein osoitus sitoutumisestamme auttaa ukrainan- ja venäjänkielisiä Suomessa.

Hankkeen tavoitteena on edistää kohderyhmän mielen hyvinvointia, ja olemme juuri aloittaneet sen toiminnan. Ylen artikkelissa esitetty huoli rahoituksen epätasaisesta jaosta ei täysin huomioi toimintaamme eikä Hyvinvoiva Mieli -hankkeemme tavoitteita. On valitettavaa, ettei perustajajäsenemme Tanja Fominan haastattelua otettu huomioon päätelmiä tehtäessä, mikä olisi tarjonnut tasapainoisemman näkökulman tilanteeseen. Julkaisun puolueellisuus ja valikoidut näkökulmat aiheuttavat turhaa epäluottamusta ja vahinkoa kohderyhmillemme.

Vuodesta 2022 alkaen olemme tehokkaasti tukeneet ukrainalaisia turvapaikanhakijoita heidän ehdoillaan. Olemme esittäneet toimintamme tarpeet STEA:lle, ja sen perusteella olemme saaneet avustusta. Olemme myös vapaaehtoisvoimin perehtyneet STEA:n kriteereihin. Teemme yhteistyötä sitoutuneesti ja olemme erittäin avoimia uusille kumppaneille.

Uskomme, että jokaisella on oikeus valita, millä kielellä saa tukea tai ilmaisee itsensä!

128 katselukertaa